مقالات

باید و نباید های انتخاب یک اینورتر مناسب (بخش 3)

کیفیت قدرت (موج سینوسی در مقابل موج شبه سینوسی)

برخی اینورتر ها نسبت به سایر آن ها انرژی پاک تری تولید می کنند. به بیان ساده موج سینوسی پاک و هر چیز جز آن آلوده می باشد.

موج سینوسی مانند مسیر آونگ در حال نوسان هندسه طبیعی صافی دارد. این فرم ایده آل یک برق AC است.

شبکه برق ، قدرت موج سینوسی را در ژنراتورهای خود ایجاد می کند و (به طور معمول) آن را نسبتاً عاری از اعوجاج به کاربران تحویل می دهد. اینورتر موج سینوسی می تواند قدرت تمیزتر و با ثبات تری نسبت به بیشتر اتصالات شبکه فراهم کند.

موج سینوسی چقدر پاکیزه است ؟ تولید کننده ممکن است از اصطلاحات “خالص” یا “واقعی” برای نشان دادن درجه اعوجاج پایین استفاده کند. تمامی جزئیات در مشخصات اینورتر گنجانده شده است.

فروش اینورتر توسط شرکت هامر صنعت به صورت اینترنتی صورت می گیرد، قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از قیمت محصولات مطلع شوید.

مشخصات دیگری نیز وجود دارد. تنظیم ولتاژ RMS چراغهای شما را ثابت نگه می دارد و باید به اضافه یا منفی 5 درصد یا کمتر باشد. تنظیم ولتاژ اوج (Vp) باید به اضافه یا منفی 10 درصد یا کمتر باشد.

اینورتر “موج شبه سینوسی” ارزان تر است ، اما یک شکل موج شبه مربع را ایجاد می کند که شبیه به مسیر یک آونگ است که توسط چکش ها به جلو و عقب برده می شود. در حقیقت این یک موج بزرگ نیست. اصطلاح موج شبه سینوسی به اشتباه در میان مردم رایج شد. در واقع مهندسان نام صحیح این موج را شبه مربع می دانند.

موج شبه سینوسی اثرات مضری برای بسیاری از بارهای الکتریکی دارد. این مساله کارآیی انرژی موتورها و ترانسفورماتورها را 10 تا 20 درصد کاهش می دهد. انرژی تلف شده باعث ایجاد گرمای غیر طبیعی می شود و قابلیت اطمینان و ماندگاری موتورها و ترانسفورماتورها و سایر وسایل ازجمله کامپیوتر و ….. را كاهش می دهد. همچنین شکل موج دار برخی از دستگاه های دیجیتال را سر در گم می کند.

حدود 5 در صد از لوازم خانگی به هیچ وجه بر روی قدرت تغییر یافته در  موج شبه سینوسی کار نمی کنند. به عنوان مثال تقریباً از بلندگوهای هر دستگاه صوتی صدای وزوز شنیده می شود. همچنین برخی از چراغهای فلورسنت ، پنکه های سقفی و ترانسفورماتور از یک چراغ آزار دهنده ساطع می شوند. بعضی از اجاق های مایکروویو وزوز می زنند یا گرمای کمتری تولید می کنند. تلویزیون ها و رایانه ها اغلب خطوط نورد روی صفحه را نشان می دهند. به طور کلی اینورتر های موج شبه سینوسی در سیستم های انرژی تجدید پذیر در حال محو شدن هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *