مقالات

ساختار و انواع الکتروموتور تکفاز

الکتروموتور تکفاز

الکتروموتور تکفاز یک از انواع موتور الکتریکی است که از یک سیم پیچ اصلی تشکیل شده و بنابراین از برق تک فاز تغذیه می شود. این الکترو موتور در دسته بندی معروف موتورهای جریان متناوب(AC) شامل موتورهای آسنکرون(القایی) و سنکرون، وجود دارد و با توجه به کاربردهای مختلف آن باز هم به انواع مختلفی تقسیم می شود.

فروش الکتروموتور AC توسط شرکت هامریار صنعت به صورت اینترنتی صورت می گیرد، قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از قیمت محصولات مطلع شوید.

انواع الکتروموتور تکفاز

الکتروموتور تکفاز القایی: در این نوع موتور جریان لازم برای چرخش روتور و ایجاد گشتاور مورد نیاز، از طریق میدان مغناطیسی سیم پیچ استاتور به وجود می آید. با توجه به نوع روتور به دو دسته روتور قفس سنجابی و روتور سیم پیچی شده تقسیم می شود. و این ها نیز خود انواعی دارند:

الکتروموتور تکفاز القایی روتور قفس سنجابی که رایج تر و در صنعت پرکاربردتر است، پنج نوع مختلف بدین شرح دارد: فاز شکسته، خازن دائمی، خازن راه انداز، دو خازنی و قطب چاک دار

الکتروموتور تکفاز القایی روتور سیم پیچی شده دارای دو نوع القایی دفعی و استارت دفعی می باشد. این نوع موتور برای کاربردهای فشار ثابت که گشتاور نهایی بایستی در همان آغاز کار و سرعت خیلی پایین تولید شود و موتور در کمترین زمان و با صرف حداقل جریان به سرعت بیشینه برسد، مناسب است.

بیشتر بخوانید: گیربکس sew چیست + قیمت روز

الکتروموتور تکفاز

کاربرد و عوامل مهم در انتخاب

الکتروموتور تکفاز در مواردی از قبیل ماشین آلات کوچک صنعتی، بالابر، کمپرسور هوا، کولر آبی، هواکش، ماشین لباسشویی، اتوماسیون واحد های کوچک صنعتی نظیر گلخانه و مرغداری، انواع پرینتر و کامپیوتر به کار می رود.

به منظور انتخاب الکتروموتور تک فاز برای پروژه های گوناگون بایستی به این موارد توجه کرد:

توان نامی: این پارامتر که معمولا بر حسب کیلووات و اسب بخار بیان می شود نشان دهنده قدرت مکانیکی مجاز روی محور الکتروموتور است که خود از حاصل ضرب گشتاور نامی و سرعت چرخش روتور بدست می آید.

سرعت نامی: این پارامتر به معنای چرخش روتور در مدت زمان یک دقیقه است که به اختصار آر پی ام(RPM) خوانده می شود. سرعت موتور با فرکانس برق تغذیه آن رابطه مستقیم دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *