مقالات

آشنایی با الکتروموتور

الکتروموتور دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند؛ یا به عبارت ساده تر حرکت ایجاد می کند. مایکل فارادی، دانشمند برجسته انگلیسی در قرن نوزدهم، پدیده القای الکترومغناطیس را کشف کرد که زیربنای ساخت موتور الکتریکی  شد. این پدیده از این قرار است که هرگاه یک رسانای جریان الکتریکی در مجاورت یک میدان مغناطیسی قرار بگیرد، نیرویی از سوی میدان بر آن رسانا وارد می شود.

فروش الکتروموتور AC توسط شرکت هامریار صنعت به صورت اینترنتی صورت می گیرد، قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از قیمت محصولات مطلع شوید.

اساس کار الکتروموتور، تقابل دو طرفه میدان مغناطیسی و جریان الکتریکی سیم پیچ است که منجر به ایجاد نیروی حرکتی در شفت موتور می شود. بنابراین موتور الکتریکی دارای یک بخش ثابت به نام استاتور و یک بخش دوار به نام روتور می باشند. بخش ثابت، میدان مغناطیسی لازم را فراهم می کند تا بخش دوار تحت تاثیر نیروی ناشی از آن، به دور خودش بچرخد. البته انواعی نیز هستند که بر اساس پدیدهای دیگری همچون پیزوالکتریک و الکترواستاتیک کار می کنند اما این موتورها کاربردهای خاص و اندکی دارند.

انواع الکتروموتور

الکتروموتور یکی از تجهیزات پرکاربرد در دنیای صنعت است و بسته به کاربردهای متفاوت، دسته بندی های گوناگونی دارد. یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین تقسیم بندی ها، بر اساس نوع منبع برق آن است. اگر از منبع برق مستقیم(DC) تغذیه شود، به آن موتور جریان مستقیم  و اگر با برق متناوب(AC) راه اندازی شود، به آن موتور جریان متناوب گفته می شود. این دو دسته کلی خود به انواع دیگری تقسیم می شوند که هر کدام کاربردهای ویژه ای دارند. گفتنی است نوعی الکتروموتور نیز وجود دارد که با هر دو منبع برق مستقیم و متناوب قابل راه اندازی است و به آن موتور یونیورسال گفته می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پمپ وکیوم روغنی + راهنمای خرید

انتخاب الکتروموتور مناسب

برای انتخاب الکتروموتور بایستی قبل از هرچیز نوع کاربری آن، مشخص شود. سپس نوع برق مصرفی آن که متناوب و یا مستقیم است با توجه به محدودیت ها و امکانات، تعیین شود. در ادامه توان و میزان دور آن و در آخر شرایط محل نصب و بهره برداری از آن، بایستی در نظر گرفته شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *