مقالات

گیربکس خورشیدی چیست+انواع و کاربردهای گیربکس خورشیدی💯

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی یکی از معروف‌ترین گیربکس‌های صنعتی است که به دلیل توانایی تغییر سرعت با نسبت‌های متنوع، در صنایع بسیاری کاربرد دارد. گیربکس خورشیدی SEW آلمان یکی از پرطرفدارترین گیربکس‌های صنعتی است که علت آن را می‌توان در کیفیت و کارایی منحصر به فرد آن دانست. گیربکس‌های صنعتی به دلیل ساختار و عملکرد مکانیکی پیچیده خود یکی از مهم‌ترین اجزای صنعتی به حساب می‌آیند.در ادامه بیشتر با این نوع گیربکس SEW آشنا می‌شویم.

گیربکس خورشیدی چیست؟

گیربکس خورشیدی نوعی گیربکس صنعتی است که به دلیل نحوه قرار گرفتن چرخ دنده‌های آن با این نام شناخته می‌شود. علاوه بر این گیربکس خورشیدی با نام‌های گیربکس سیاره‌ای، گیربکس ستاره‌های، گیربکس دنده خورشیدی و … نیز شناخته می‌شود. این نوع گیربکس یک گیربکس مدرن و جدید محسوب می‌شود که راندمان آن نسبت به بسیاری از مدل‌های گیربکس صنعتی مثل حلزونی و هلیکال بیشتر بوده و استهلاک کمتری دارد. علاوه بر این گیربکس خورشیدی دوام و استحکام بالایی داشته و قابلیت انتقال گشتاور بالا را نیز دارد.
دورهای گیربکس خورشیدی در هر طبقه مستقل و معین، مشخص است و همین دقت فرایند صنعتی را بالا می‌برد. دور ورودی در هر طبقه کاهش می‌یابد و به طبقه بعد منتقل می‌شود. این نوع گیربکس تا 3500 دور بر دقیقه را پوشش دهی می‌کند و آن را به 5 تا 800 دور بر دقیقه می‌رساند. از این رو مقدار گشتاور گیربکس ستاره‌ای بین 650 تا 500000 نیوتون متر است که باعث می‌شود به عنوان یک گیربکس بسیار قدرتمند شناخته شود.

طرز کار گیربکس خورشیدی چگونه است؟

گیربکس خورشیدی از یک چرخ دنده مرکزی تشکیل شده است که به آن دنده خورشیدی می‌گویند. این چرخ دنده توسط سه چرخ دنده دیگر به نام پینیون احاطه شده است؛ این چرخ دنده‌ها به صورت دورانی در اطراف دنده خورشیدی می‌چرخند و قدرت آن را منتقل می‌کنند. این انتقال به واسطه یک بازوی قوی صورت می‌گیرد. تمام این اعضا داخل یک رینگ و روی یک صفحه قرار دارند. چرخش دنده خورشیدی و نهایتا چرخش بازوی دستگاه باعث انتقال گشتاور مورد نیاز می‌شود.
گیربکس خورشیدی چهار طبقه دارد که هر طبقه آن به مقدار خاصی تعداد دور بر دقیقه را کاهش می‌دهد. این کاهش دور با نسبت مشخصی باعث افزایش گشتاور می‌شود. گیربکس SEW خورشیدی طبقه زاویه‌ای در دورهای پایین عملکرد قابل قبولی دارد که باعث می‌شود از این گیربکس بتوان برای کاربردهای متنوعی استفاده کرد.

قطعات گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی از تعداد دورهای مختلف و گشتاورهای دقیقی پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل در صنایع کاربردهای متنوعی دارد. این گیربکس در واقع مجموعه‌ای از قطعات است که در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل می‌کنند؛ چرخ دنده‌های پینیون هماهنگ با دنده خورشیدی دور محور خود و داخل رینگ دنده دار می‌چرخند. دنده‌ هرزگردها داخل رینگ می‌چرخند تا نهایتا بازو یا شافت را بچرخانند. علاوه بر این قطعات دیگری نیز داخل گیربکس خورشیدی وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل:
بلبرینگ‌های خورشیدی: گیربکس خورشیدی از دو بلبرینگ خورشیدی در دو طرف شافت خروجی و ورودی و کاسه نمد و آب بندهای هیدرولیک بهره می‌برد تا لرزش را کنترل کرده و عملکرد بهتری داشته باشد.
محفظه گیربکس: دمای تولید شده در گیربکس خورشیدی به دلیل گشتاور بالا، زیاد است و به همین دلیل پوسته یا محفظه گیربکس بسیار قدرتمند است تا با تحمل بالای دما آسیب نبیند.

انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس‌های خورشیدی بر اساس نوع اتصال انواع مختلفی دارند. گیربکس خورشیدی هم در قسمت شافت ورود و هم شافت خروجی تنوع گسترده‌ای دارد. انواع این گیربکس‌ها عبارتند از:

  1. شافت مستقیم
  2.  شافت بغل
  3.  هالو شافت ورودی
  4.  تک خار
  5.  فلنچ دار
  6.  شافت ماده
  7.  پایده دار (UC)
    بنابراین گیربکس خورشیدی با 7 نوع اتصال به تجهیزات ثانویه مثل کوپلینگ، پولی و … می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد. در ادامه بیشتر با کاربردهای گیربکس خورشیدی آشنا می‌شویم.
    کاربردهای گیربکس خورشیدی
    گیربکس خورشیدی در صنایع مختلف کاربرد دارد و از آن می‌توان به عنوان تنظیم کننده گشتاور استفاده کرد. متداول‌ترین کاربردهای این گیربکس‌ها شامل:
  •  خطوط رولینگ
  •  میکس قیر
  •  تیکنر آب و فاضلاب
  •  کارخانجات فولاد و سیمان
  •  توریبن‌های آبی و بادی برای تولید انرژی
  •  حمل و نقل نوار نقاله
  •  صنایع غذایی و کشاورزی مختلف
  •  صنایع بسته بندی
  •  صنایع شیمیایی و تولید مواد دارویی
  •  صنایع ساختمان و تولید سرامیک،‌چوب و سنگ مصنوعی
  •  ماشین‌های چاپ صنعتی

نحوه نصب و اتصال گیربکس خورشیدی

روش‌های مختلفی برای اتصال گیربکس خورشیدی به دستگاه اصلی و زمین وجود دارد که تا حد زیادی به مدل گیربکس بستگی دارد. بر اساس اینکه شافت ورودی گیربکس خورشیدی مستقیم یا بغل باشد،‌ نوع اتصال آن متفاوت خواهد بود. باید توجه داشته باشید که اتصال باید به گونه‌ای صورت بگیرد که چرخ دنده‌ها کمترین اصطکاک را داشته باشند و به خوبی به زمین متصل شوند.

خرید بهترین گیربکس خورشیدی

برندها و شرکت‌های مختلفی در زمینه طراحی و تولید گیربکس‌های خورشیدی فعالیت می‌کنند که اغلب از کشورهای بزرگ اروپایی هستند. گیربکس SEW آلمان یکی از معروف‌ترین گیربکس‌هاست که از جدیدترین فناوری برای تولید گیربکس خورشیدی استفاده می‌کند و محصولات آن بیشترین راندمان را دارد. شما می‌توانید با خرید تضمینی گیربکس SEW خورشیدی بیشترین دوام و بازدهی را تجربه کنید و نگران خراب شدن گیربکس نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *