مقالات

پمپ طبقاتی چیست؟+انواع، کاربرد و مشخصات فنی پمپ طبقاتی

پمپ طبقاتی

پمپ های طبقاتی زیر مجموعه ای از پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز هستند. در پمپ های طبقاتی انرژی جنبشی از دینام به سیال منتقل می شود. در سیستم های آتش نشانی، آب سرد و گرم ساختمان ها، آبیاری زمینهای کشاورزی، دیگ بخار، هیترها و … از پمپ طبقاتی استفاده می شود. پمپ های طبقاتی به دو نوع عمودی و افقی تقسیم می شوند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پمپ طبقاتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پمپ طبقاتی چیست؟

پمپ طبقاتی پمپی گریز از مرکز است که در آن دو یا چند پروانه قرار دارد. پروانه ها بنا به کاربری های مختلف می توانند بر یک محور و یا بر محورهای مختلف قرار گیرند. نکته مهم در وضعیت قرار گرفتن پروانه ها در اینست که اگر هدف از کاربرد پمپ فشار بالا باشد، پروانه ها سری بسته می شوند و اگر هدف از کاربرد دبی بالا باشد، پروانه ها به صورت موازی قرار می گیرند. اغلب پمپ طبقاتی از جنس استیل یا چدن است. فشار حاصل از پمپ طبقاتی برابر با مجموع فشار حاصل از هر طبقه ایت. به این صورت که ابتدا سیال وارد طبقه یا پروانه اول شده و به واسطه چرخش پروانه فشار زیادی وارد سیال شده و آن روانه طبقه یا پروانه دوم می شود، مجددا در اثر چرخش پروانه فشار سیال بیشتر شده و این فرایند ادامه پیدا می کند تا سیال که فشار بالایی دارد از آخرین طبقه یا پروانه خارج گردد.

بیشتر بخوانید: انواع گیربکس sew + قیمت

تفاوت میان پمپ طبقاتی یک طبقه و چند طبقه

در پمپ طبقاتی یک طبقه تنها یک پروانه وجود دارد و میزان فشار تولیدی از پمپ به عواملی چون قطر و تراش پروانه و دور موتور بستگی خواهد داشت. در پمپ طبقاتی چند طبقه که با عنوان پمپ فشار قوی نیز شناخته می شود، چند پروانه قرار دارند. هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد لرزش پمپ بیشتر بوده و به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد.

انواع پمپ طبقاتی

پمپ طبقاتی را می توان به دو نوع افقی و عمودی تقسیم کرد. در پمپ طبقاتی عمودی پروانه ها به طور سری و بر محوری عمودی قرار گرفته اند. از پمپ طبقاتی عمودی می توان در ساختمان ها، هتل ها، شبکه های آبرسانی، کارواش ها، آتش نشانی و … استفاده کرد. پمپ طبقاتی عمودی به صورت عمودی نصب می شود. پمپ عمودی از پروانه ها، دیفیوزرها و اتصالات ورودی و خروجی تشکیل شده و با وارد شدن سیال به پمپ طبقاتی عمودی فشار سیال از پروانه ای به پروانه دیگر بیشتر شده و در انتها سیال با فشار بالا از پمپ خارج می شود. پمپ طبقاتی عمودی در مقایسه با نوع افقی، فضای کمتری اشغال کرده و استهلاک و صدای تولیدی از آن ها نیز کمتر است. در پمپ طبقاتی افقی پروانه ها بر محور افقی قرار می گیرند. در معادن، بخش های صنعتی و کشاورزی و … از این پمپ استفاده می شود.

عملکرد پمپ طبقاتی چند طبقه

در پمپ طبقاتی با ورود سیال به پمپ، با چرخش پروانه افزایش فشار ایجاد شد و با حرکت سیال به پروانه های بعدی این فشار بیشتر خواهد شد و در نهایت سیال با فشار بالا به انتهای خروجی پمپ هدایت می شود. پمپ طبقاتی نیز مانند پمپ وکیوم آبی دارای سیال آب است. آب موجود در این پمپ می بایست کاملاً صاف و عاری از هرگونه ناخالصی باشد. پمپ طبقاتی کم صدا و کم جا بوده ، اما در بازه های زمانی کوتاهی به تعمیر و نگهداری نیاز خواهد داشت.

کاربرد پمپ طبقاتی عمودی و افقی

پمپ های طبقاتی را می توان به دو نوع عمودی و افق تقسیم کرد. پمپ طبقاتی عمودی به منظور تصفیه و توزیع آب، خدمات ساختمانی، صنعتی و شیمیایی و حتی آبیاری زمین کشاورزی استفاده می شود. پمپ طبقاتی افقی در دیگ های بخار، آبگیری معادن، اسپری ها و افشانه ها و … استفاده می شود. در پمپ طبقاتی عمودی فشار بیشتری تولید می شود و این به خاطر پروانه هایی با قطر کم است که به صورت عمودی کنار هم قرار گرفته اند، اما در پمپ های طبقاتی افقی ایجاد فشار بیشتر سیال تنها با استفاده از پروانه هایی با قطر چندین برابر بزرگتر امکان پذیر است.

مشخصات فنی پمپ طبقاتی

  • از مشخصات فنی پمپ گریز از مرکز طباتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ایجاد فشار بالا در سیال، فشاری تا 30 بار
  • پمپ طبقاتی دبی بالایی دارد و 45 تا 50 متر مکعب سیال در ساعت از آن عبور می کند.
  • توان پمپ بین 45 تا 55 کیلو وات متغیر است.
  • بدنه پمپ از استیل یا چدن است.
  • سایز ورودی و خروجی پمپ از 1 تا 3 اینچ متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *