مقالات

آشنایی با انواع پمپ وکیوم صنعتی

مبنای اساسی عملکرد پمپ وکیوم صنعتی ، فارغ از تکنولوژی ساخت آن یکسان است. پمپ وکیوم ، مولکول های هوا را از محفظه ای معین، خارج می کند. با کاهش فشار در محفظه، انتقال مولکولهای بعدی سخت تر می شود. بنابراین یک سیستم وکیوم صنعتی باید بتواند در محدوده فشار گسترده ای کار کند. بدین منظور در یک سیستم خلاء استاندارد، پمپ های گوناگونی بکار گرفته میشوند که هر کدام بخشی از محدوده فشار را پوشش می دهند.

شکل 1: یک سیستم خلاء به همراه پمپ وکیوم صنعتی

محدوده فشار در پمپ وکیوم

پمپ وکیوم صنعتی در بازه های فشاری زیر ساخته می شوند:

خلا پایین: 1000 تا 1 میلی بار

خلاء متوسط: 1 تا 0.001 میلی بار

خلاء بالا:  تا  میلی بار

خلاء خیلی بالا:  تا  میلی بار

خلاء بیشینه: بیش از  میلی بار

انواع پمپ وکیوم صنعتی

انواع پمپ وکیوم صنعتی به سه دسته اولیه، بوستر و ثانویه تقسیم بندی می شوند که به ترتیب برای خلاء های پایین، متوسط و سه رنج خلاء بالا استفاده می شوند.

طی یک دسته بندی دیگر، پمپ وکیوم صنعتی به دو دسته کلی زیر تقسیم می شود:

پمپ انتقال: این پمپ بر اساس تغییر انرژی جنبشی یا جابجایی مثبتِ مولکول های سیال عمل می کند. حجم سیال ورودی و خروجی در آن یکسان و فشار خروجی اندکی بالاتر از فشار اتمسفر است.

پمپ جاذب: در این پمپ، مولکول های سیال روی سطوح سیستم خلاء جذب می شوند. پمپ جاذب برای ایجاد خلاء بیشتر نسبت به پمپ انتقال استفاده می شوند و عملکرد آن بر مبنای واکنش شیمیایی، واکنش یونی و میعان برودتی می باشد و هیچ بخش متحرکی در عملکرد پمپ وجود ندارد بنابراین وکیوم این پمپ از نوع خشک است یعنی  از آب و روغن برای خنک کاری در آن استفاده نمی شود. برای مشاهده محصولات پمپ وکیوم خشک می توانید وارد لینک شوید.

البته پمپ جاذب کاملا بدون روغن نیست بلکه مقداری گریس یا روغن صنعتی برای روانکاری چرخ دنده ها و بلبرینگ ها در آن وجود دارد اما در محفظه ای کاملا مجزا و آب بندی شده نسبت به محیط انجام خلاء قرار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *