مقالات

نحوه ی عملکرد پمپ وکیوم چگونه است ؟

یک دستگاه پمپ وکیوم طی مراحلی در سیستم خلاء یا وکیوم ایجاد می کند. در این مقاله به بررسی ایجاد خلاء توسط پمپ وکیوم می پردازیم. ایجاد خلاء در یک سیستم نیازمند از بین رفتن تمامی مولکول های گاز از فضا می باشد. مولکول ها تنها در صورت اختلاف فشار دو قسمت به حرکت در می آیند. قسمتی که در آن مولکول های کم تری وجود دارد قسمت کم فشار می باشد و به قسمت با مولکول های بیشتر ناحیه پر فشار گفته می شود. دستگاهی که توانایی ایجاد اختلاف فشار بین دو قسمت را دارد پمپ خوانده می شود. در یک سیستم خاص پمپی که خلاء را ایجاد می کند پمپ وکیوم نامیده می شود.

پمپ وکیوم در نوع عملکرد خود به دو دوسته تقسیم می شود : پمپ انتقالی و پمپ تله ای

پمپ انتقالی :

پمپ انتقالی که از آن تحت عنوان پمپ جنبشی نیز یاد می شود. از آن جایی که گاز تحت فشار قرار گرفته است از ورودی پمپ به پریز منتقل می شود. این عمل معمولا توسط یک قسمت مکانیکی در حال چرخش انجام می شود وسبب افزایش سرعت مولکول های گاز و ایجاد ناحیه کم فشار می شود. با رسیدن سطح خلاء مخزن توسط یک دریچه ی خلاء بالا جدا می شود. هر گونه جابجایی گاز بین مخزن و پمپ توسط دریچه متوقف می شود.

پمپ تله ای :

پمپ های تله ای که تحت عنوان پمپ های ضبط نیز شناخته می شوند معمولا در ظروفی که تخلیه می شود قرار دارند. عملکرد این نوع از پمپ به گونه ای است که با جذب یا تراکم ، مولکول های گاز را از سطح داخلی از بین می برد. اگر مولکول های گاز با سطح سرماساز پمپ در ارتباط باشد ،گاز به صورت مایع متراکم شده و خارج می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *