مقالات

علل افت آب فشار پمپ آب خانگی چیست؟🚿

علل افت فشار آب پمپ آب خانگی

علل افت فشار پمپ آب خانگی زیاد است پس در صورت استفاده از این پمپ ها باید این علل را به خوبی بشناسید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. پمپ آب خانگی یک راه حل شگفت انگیز برای حل مشکل کمبود فشار آب است که می‌تواند نیازهای خانگی را رفع کند. پمپ آب خانگی انواع مختلفی داشته و می‌تواند سیستم لوله کشی منحصر به فرد خود را داشته باشد. گاهی پس از مدتی متوجه می‌شویم که پمپ آب دچار افت فشار شده و آب لوله کشی فشار لازم را ندارد. برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید ابتدا لازم است علت افت فشار پمپ آب خانگی را تشخیص دهید و با برطرف کردن آن مجددا به فشار مطلوب برسید. در ادامه مهم‌ترین علل افت فشار پمپ آب خانگی را بررسی می‌کنیم.

چگونه متوجه افت فشار پمپ آب خانگی شویم؟

پمپ آب خانگی سیستم منحصر به فردی دارد و در نگهداری و استفاده از آن باید دقت زیادی به خرج داد. گاهی آب لوله کشی دچار افت فشار می‌شود که ممکن است ناشی از پمپ آب نباشد؛ به عنوان مثال زمانی که آب قطع می‌شود پمپ مقداری آب را از داخل سیستم آبرسانی به شیر می‌رساند که فشار آن کم است. همچنین در برخی موارد ممکن است مشکل در برق رسانی به پمپ باعث اختلال عملکرد یا خاموش شدن پمپ می‌شود که مشکل از پمپ نیست.
زمانی که پمپ آب روشن است و کار می‌کند و از اتصال آب نیز اطمینان دارید، افت فشار آب می‌تواند نشانه خرابی پمپ باشد. پمپ آب همواره یک فشار تنظیم شده دارد که باعث می‌شود در حالت طبیعی فشار آب کم یا زیاد نشود. بنابراین اگر پمپ آب دچار مشکل شده باشد می‌بایست هرچه سریع‌تر علت آن را پیدا کرده و مشکل را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید: استعلام قیمت و خرید گیربکس sew

علت افت فشار پمپ آب خانگی

افت فشار آب اگر به دلیل مشکل فنی پمپ آب باشد، ممکن است عوامل و علل متعددی داشته باشد. معمولا زمانی که علی رغم روشن بودن پمپ فشار آب افت می‌کند، یکی از علل زیر وجود دارد.
نشتی سیستم لوله کشی
نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان یکی از متداول‌ترین دلایل افت فشار پمپ آب است. از آنجایی که نشتی ممکن است در هر جایی از سیستم اتفاق بیفتد و ما در واحد مسکونی خود اطلاعی از آن نداشته باشیم. بنابراین اولین کاری که برای برطرف کردن افت فشار پمپ آب خانگی باید انجام دهید این است که تمام لوله‌ها و اتصالات را برای پیدا کردن نشتی بررسی کنید.

  • هوا گرفتن پمپ
    یکی دیگر از دلایل متداول افت یا کم و زیاد شدن فشار پمپ آب، هوا گرفتن پمپ آب است که باعث می‌شود موتور به خوبی کار نکند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث هوا گرفتن پمپ شوند؛ نشت پمپ یا لوله‌ها،‌ کار کردن پمپ در هنگام قطع آب، نامناسب بودن ارتفاع تنظیم پمپ،‌ یخ زدگی پمپ و خرابی واشرهای پمپ از مهم‌ترین دلایل هوا گرفتگی آن هستند. با هواگیری و رفع علت آن، فشار پمپ به حالت قبل باز می‌گردد.
  • رسوب گرفتگی پمپ یا لوله‌ها
    وجود رسوبات در داخل لوله‌ها و اتصالات پمپ آب با کاهش حجم آب ورودی باعث افت فشار پمپ آب خانگی می‌شود. معمولا رسوبات در لوله‌های فلزی بیشتر وجود دارند و حتی ممکن است تقریبا باعث انسداد پمپ شوند. پاک کردن رسوبات ایجاد شده می‌تواند مشکل را برطرف کند.
  • خراب شدن پمپ
    دومین علت متداول افت فشار پمپ آب خانگی،‌ خراب شدن یکی از قطعات پمپ آب است. قطعاتی مثل پروانه نقش اصلی را در مکش آب دارند و اگر به درستی کار نکنند فشار آب کاهش می‌یابد. معمولا برای تعمیر پمپ کافی است قطعه خراب شده را از داخل پمپ خارج کرده و جایگزین کنید.
  • خراب شدن مخزن
    در صورتی که پمپ آب بیش از یک اسب بخار توان داشته باشد از مخزن تحت فشار استفاده می‌شود. خراب شدن مخزن پمپ آب یا نشتی تیوپ داخل آن باعث کم شدن فشار پمپ آب و پس از مدتی خراب شدن پمپ می‌شود. بنابراین با افت فشار آب بهتر است مخزن تحت فشار را نیز بررسی کنید تا در صورت خرابی قطعات یا کل مخزن را تعویض کنید.
  • خرابی کلید اتومات پمپ آب
    کلید اتومات یا پرشر سوئیچ نوعی سنسور است که با باز شدن شیر آب فعال شده و باعث روشن شدن پمپ می‌شود. در صورتی که کلید اتومات خراب شده باشد پمپ عمل نکرده و به همین دلیل فشار آب کاهش پیدا می‌کند. از علائم خرابی کلید اتومات می‌توان به افزایش دمای آب خروجی، نشت آب به داخل کلید، لرزش پمپ، و کار نکردن به موقع کلید با باز شدن شیر آب اشاره کرد. گاهی نیز ممکن است تنها تنظیمات کلید به هم خورده باشد و با یک تنظیمات ساده درست شود.
  • عدم تناسب ظرفیت پمپ با مصرف آب
    یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید پمپ آب خانگی این است که پمپی خریداری شود که توان متناسب با مصرف ساختمان داشته باشد. قاعدتا اگر از یک پمپ کوچک برای چند واحد استفاده کنید،‌ زمانی که سایر ساکنین از آب استفاده می‌کنند فشار آب کاهش می‌یابد.

برای جلوگیری از افت فشار پمپ آب خانگی چکار کنیم؟

افت فشار پمپ آب خانگی ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد که در این مطلب تنها به مهم‌ترین موارد آن اشاره کردیم. برای جلوگیری از افت فشار پمپ آب قبل از هر چیز لازم است پمپ مناسبی انتخاب کنید و نحوه درست استفاده از آن را یاد بگیرید. همچنین نحوه نصب و لوله کشی پمپ باید استاندارد بوده و تمام اصول آن رعایت شود. علاوه بر این سرویس و چک دوره‌ای پمپ و اتصالات آب می‌تواند به پیشگیری از خرابی‌های وسیع کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *