مقالات

تفاوت موتور دیزل و بنزینی+مزایا، معایب و کاربرد آن‌ها💯

تفاوت موتور دیزل و بنزینی

از همان ابتدا، اختراع موتورهای دیزلی و بنزینی نقش کار مهمی بر زندگی روزمره بشر داشته است و در حال حاضر نیز اکثر موتور سیکلت‌ها، ماشین آلات کشاورزی و سواری دارای یک موتور بنزینی یا دیزلی هستند. موتور بنزینی و دیزلی هر دو از نسل موتورهای درون سوز هستند و تنها نحوه احتراق آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت موتور دیزل و بنزینی بپردازیم. همراه ما باشید:

موتورهای بنزینی و ویژگی‌های آن‌ها

موتورهای بنزینی از پرکاربردترین موتور مورد استفاده در وسایل نقلیه، به شمار می‌روند. به دلیل این که سوخت مورد استفاده برای راه اندازی این نوع موتورها همواره در دسترس شما قرار گرفته است، استفاده از آن نسبت به سایر موتورها محبوبیت بیشتری دارد. همچنین وزن پایین موتورهای بنزینی و حمل و نقل آسان آن ها، بر دلایل محبوبیت این موتور ها، افزوده است.

ویژگی‌های موتور بنزینی

موتور بنزینی ویژگی‌های متعددی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:
• حجم و وزن مناسب
• روشن شدن آسان‌تر در هوای سرد
• سر و صدای کم‌تر
• سهولت در تهیه سوخت
• هزینه نگهداری و تعمیرات کم و مقرون به صرفه

موتورهای دیزلی و ویژگی‌های آن‌ها

موتورهای دیزلی، نوعی از موتورهای درون سوز هستند که مانند موتورهای بنزینی، عمل احتراق آن داخل سیلندر انجام می‌شود. موتور های دیزلی با سوخت گازوئیل کار می‌کنند. فرق اصلی موتورهای دیزلی با سایر موتورها، استفاده از احتراق در نتیجه تراکم است. در این موتورها، احتراق صورت نمی‌گیرد بلکه در اثر تراکم بالا، مخلوط سوخت و هوا بدون جرقه زدن متراکم می‌شود. اساس کار تمام موتورهای دیزل یکسان است.

ویژگی‌های موتور دیزلی

• طراحی موتور با توان‌های بالا
• مصرف سوخت کمتر در مقایسه با موتورهای بنزینی
• کارکرد مناسب با دمای بالا
• دارای قطعات با طول عمر و دوام بالا
• انتخابی مناسب برای استفاده در مناطق گرم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گیربکس SEW

تفاوت موتور دیزل و بنزینی

تفاوت موتور دیزل و بنزینی در نحوه عملکرد آنها، باعث شده است که این دو نوع موتور در مقایسه با یکدیگر، نکات مثبت و منفی خاصی داشته باشند.

۱. راندمان حرارتی
راندمان حرارتی موتورهای دیزلی بسیار بیشتر از موتورها بنزینی است، اگر تفاوت بازده موتورهای دیزلی و بنزینی را بخواهید با عدد و رقم مشخص کنید، به طور تقریبی یک موتور دیزلی می‌تواند ۱۴ درصد بیشتر از موتورهای بنزینی گرما تولید کند. میزان تولید حرارت یک موتور بنزینی به طور تقریبی ۲۵ درصد و میزان حرارت تولید شده توسط یک موتور دیزلی، ۳۹ درصد است.

۲. بدنه دریچه گاز
تفاوت موتور دیزل و بنزینی، در بدنه دریچه گاز نیز مشهود است. به طور کلی می‌توان گفت خودروهای بنزینی مجهز به بدنه دریچه گاز هستند، اما این دریچه در موتورهای دیزلی وجود ندارد. وقتی که پدال گاز فشرده می‌شود، بدنه دریچه گاز که در بین فیلتر ورودی هوا و منیفولد قرار دارد، باز می‌شود. با باز شدن آن، هوای بیشتری وارد موتور می‌شود و در نهایت برای افزایش سرعت و قدرت، باید سوخت بیشتری تزریق گردد. در موتورهای دیزلی وقتی که پدال گاز فشرده می‌شود، میزان سوخت تزریق شده به این موتور به صورت مستقیم کنترل می‌گردد.

۳. قیمت
قیمت موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بالاتر است. حدودا ۳۰ الی ۵۰ درصد اختلاف قیمت بین این دو نوع موتور وجود دارد. اما از طرف دیگر هزینه سوخت بنزین نیز تقریبا سه برابر گازوئیل می‌باشد.

۴. طول عمر
موتورهای بنزینی به دلیل ایجاد حرارت بالا در حین کار، عمر قطعات را کاهش می‌دهند. در حالی که موتورهای دیزلی در حین کار به دلیل نوع آلیاژ، تحت فشار بار زیاد قرار نمی‌گیرند و قطعات آن‌ها به مرور زمان، دچار فرسودگی کمتری می‌شود.

۵. روشن شدن
تفاوت موتور دیزل و بنزینی، در روند روشن شدن آن‌ها نیز مشهود هست. در موتورهای بنزینی، امکان روشن شدن و استارت زدن در آب و هوای سرد وجود دارد. اما موتورهای دیزلی برای روشن شدن به منبع گرما نیاز دارند. همچنین روشن شدن موتورهای بنزینی با استارت برقی، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از نوع دیزلی است.

۶. میزان سر و صدا
میزان سر و صدا در این دو دستگاه از دیگر تفاوت‌های آن‌ها به شمار می‌رود. می‌توان گفت، موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی سر و صدای کمتری دارند. لازم به ذکر است که مدل‌های قدیمی‌تر بسیار پر صدا بودند که با ورود مدل‌های جدیدتر به بازار، مدل‌های قدیمی منسوخ شدند.

۷. تعمیر و نگهداری
موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی، ساختار ساده‌تری دارند. به همین دلیل نگهداری و تعمیر آن‌ها کار پیچیده و سختی نیست. به طور کلی هزینه نگهداری از موتورهای دیزلی ارزان‌تر از موتورهای بنزینی است.

۸. سوخت‌رسانی
تفاوت موتور دیزل و بنزینی در مصرف سوخت آن‌ها نیز هست. موتورهای دیزلی سوخت کمتری مصرف می‌کنند که این امر به دلیل انجام عملیات فشرده‌سازی است. یعنی گازوئیل مورد نیاز و هوا به طور جداگانه وارد موتور می‌شوند تا به کمک این هوای فشرده، موتور با سوخت کمتر، بازدهی چند برابر داشته باشد.

۹. حمل موتور
یکی از نکات مهم هنگام خرید موتور بنزینی یا دیزلی، قابلیت حمل آن‌ها است. هر دو نوع آن قابل حمل هستند و در این مورد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. البته از نظر وزنی موتور بنزینی در مقایسه با موتور دیزلی سبک‌تر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اینورتر با قیمت مناسب

۱۰. آلایندگی محیط زیست
موتورهای دیزلی سهم بیش‌تری در ایجاد آلودگی‌ها دارند و گازهای کربن دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن و سولفات‌ها را آزاد می‌کنند. البته طی چندین سال اخیر، در اروپا محققین تحقیقات بسیاری روی این مساله انجام داده اند تا بتوانند میزان آلایندگی آنها را کمتر کنند.

۱۱. تنوع در مدل
ویژگی‌های مثبتی مانند مصرف پایین سوخت و همچنین داشتن راندمان بالا در موتورهای دیزلی، باعث شده است تا این نوع موتورها مورد استقبال مشتریان بسیاری قرار گیرند. به همین دلیل شرکت‌های سازنده موتورهای بنزینی تلاش می‌کنند تا با ساخت این موتورها در مدل‌های مختلف و با ویژگی‌های اقتصادی متفاوت، با موتورهای دیزلی رقابت نمایند و مشتریان را به خرید و استفاده بیشتر از آن ها، ترغیب کنند.

کلام آخر
برای بررسی تفاوت موتور دیزل و بنزینی باید بدانید که موتورهای دیزلی برای صرفه جویی سوخت و برای کاربردهای سنگین مناسب هستند، اما نسبت به موتورهای بنزینی، انعطاف‌پذیری کمتری دارند و نیاز به تعمیرات و نگهداری در آن‌ها بیشتر است. در مقابل، موتورهای بنزینی با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا، راندمان بالاتر، عملکرد صاف‌تر و خاموشی بهتر، قابلیت رانندگی آسان، ساختار ساده، تمیزی و ایمنی بالاتر، تکنولوژی پیشرفته‌تر آلایندگی کمتر نسبت به موتورهای دیزلی از برتری بیشتر برخوردارند. در نهایت برای اینکه بدانید کدام موتور را انتخاب کنید باید به نکات و نیازهای خاصی توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *