مقالات

کاربرد موتور ویبره در کشاورزی چیست؟

کاربرد موتور ویبره در کشاورزی

زمان برداشت میوه های درختی نظیر سیب، پرتقال و نانگی با استفاده از نیروی انسانی بسیار علاوه بر زمانبر بودن، لازم است تا کشاورزان هزینه بالاتری را بابت استفاده از نیروی انسانی پرداخت نمایند. اما در کشاورزی مکانیزه و امروزی با استفاده از روش ها و تجهیزاتی به تسهیل این امر می پردازند. یکی از تجهیزات مورد نیاز که چیدن موه های درختی را تسهیل کرده و علاوه بر تسریع کار سبب کاهش هزینه های نیروی انسانی برای کشاورزان می گردد، موتور ویبره کشاورزی است.
موتور ویبره کشاورزی علاوه بر چینش میوه ها، در امور دیگری چون دانه بندی، دسته بندی، پاک کردن و پولیش و براق کردن میوه ها نیز مورد استفاده است. به منظور آشنایی با این تجهیز مکانیزه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پمپ وکیوم به همراه قیمت روز

موتور ویبره کشاورزی چیست؟

چیدن میوه برای باغداران یکی از فرایندهای زمان بر کشاورزی است. علاوه بر صرف زمان زیاد به خصوص زمانی که وسعت باغ و زمین کشاورزی زیاد باشد، تأمین هزینه کارگران و استفاده از ابزاری جهت چیدن میوه ها نیز زمان بر است. یکی از وسایل مکانیزه کشاورزی که امروزه کاربرد زیادی در باغداری جهت چیدن میوه ها دارد، موتور ویبره کشاورزی است.
باغداران با استفاده از این دستگاه در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهره گیری از حداقل نفرات قادر خواهند بود تا میوه های باغ خود را برداشت کنند. از موتور ویبره کشاورزی یا اصطلاحاً ویبراتور علاوه بر چیدن میوه ها می توان در دانه بندی، جداسازی، بسته بندی، پاک کردن و پولیش یا براق کردن میوه ها نیز بهره برد.

طرز کار موتور ویبره کشاورزی

قسمت های اصلی موتور ویبره کشاورزی یا ویبراتور در برداشت میوه ها استفاده از چهارپیچ بلند، صفحه فلزی و ویبراتور کار را انجام می دهد. در یک طرف تنه درخت ویبراتور و در جهت دیگر صفحه فلزی با چهار پیچ جهت جمع آوری میوه ها نصب می شود. جهت راه اندازی موتور ویبره از برق تکفاز استفاده شده و از طریق لرزش هایی که به درخت وارد می شود شاخ و برگ درختان خواهد لرزید و میوه ها از درخت بر روی صفحه فلزی دستگاه قرار خواهند گرفت. برق مورد نیاز موتور ویبره کشاورزی با استفاده از موتور برقی کوچک بنزینی قابل تأمین خواهد بود.

کاربرد موتور ویبره در کشاورزی

موتور ویبره علاوه بر کشاورزی کاربرد دیگری نیز خواهد داشت. کاربرد دیگر موتور ویبره علاوه بر تسهیل چینش میوه از درختان، پاک کردن، دانه بندی و بسته بندی غلات و حبوبات است. موتور ویبره روی دستگاه های بوجاری نصب شده و از این طریق دانه بندی غلات نیز تسهیل خواهد شد.
دستگاه های بوجاری در کشاورزی از جمله دستگاه هایی هستند که جهت پاک کردن و دانه بندی انواع حبوبات و غلات در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. موتور ویبره بر روی دستگاه بوجاری نصب شده و از این طریق عملیات پاک کردن و دانه بندی تسهیل می شود.
غلات و حبوبات تا قسمت توزین بالا برده می شوند. در این مرحله سنگ، آشغال و ناخالصی ها از حبوبات جدا می شوند. اما این جداسازی توسط یک ویبراتر صورت می گیرد. حبوبات بر اثر لرزشی که دستگاه ویبره فراهم می آورد به همراه جریان و وزش بادی که ایجاد می شود، ناخالصی ها را از حبوبات می زداید. ویبراتورهای مورد استفاده در این فرایند تک فاز و یا سه فاز با دور 3000 دور در دقیقه هستند.
در ادامه حبوبات را روی غلطک هایی می ریزند تا ناخالصی ها و ذرات کوچک تر کنار گذاشته شوند. این مرحله نیز با استفاده از دستگاه ویبراتور و وزش باد انجام گرفتهو ذرات و حبوبات بزرگ تر از ذرات ریزتر که ارزش ریالی پایین تری دارند جدا می شود.
در آخرین مرحله ذرات و حبوبات دانه درشت مجدداً با استفاده از وابراتور تحت لرزش قرار گرفته و ظاهری براق و جذاب به دست خواهند آورد و آماده بسته بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 1 =