خبر

پمپ آبی مناسب برای سیلاب را بشناسید

پمپ آبی مناسب برای سیلاب

سیلاب یکی از بلایای طبیعی و غیرمترقبه ای است که یکی از راه حل های تیم مدیریت بحران جهت مقابله با آن، میتواند استفاده از پمپ آبی مناسب برای سیلاب باشد. در واقع پمپ سیلاب، آب جمع شده در محوطه ای را به محوطه دیگر انتقال می دهد. هزینه استفاده از پمپ سیلاب در مقایسه با هزینه ایجاد کانال جهت تخلیه آب های سطحی مقرون به صرفه تر و سریعتر است، لذا جهت مقابله با سیلاب و تخلیه آب جمع شده بهتر است از پمپ سیلاب استفاده شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پمپ سیلاب تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع پمپ وکیوم آبی مناسب برای سیلاب

به منظور تخلیه سیلاب از یک منطقه، انواع مختلفی از پمپ سیلاب وجود داشته که هرکدام ویژگی های مربوط به خود و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. برخی از انواع پمپ وکیوم مناسب برای سیل شامل موارد زیر است:

پمپ آب لجن کش

 اگر سطح سیلاب پایین باشد می توان از پمپ لجن کش استفاده کرد. پمپ لجن کش قابل نصب در داخل آب هستند و می توان در تمامی مناطقی که دچار سیلاب شده اند، از این پمپ استفاده کرد. پمپ لجن کش در دسته پمپ وکیوم یا سانتریفیوژ مستغرق قرار دارند. از این پمپ برای تخلیه فاضلاب، استخر، مکش سیالاتی که ذرات الیافی دارند و … استفاده می شود. 

پمپ مناسب سیل لجن کش را می توان در دو نوع مستغرق و یا عمودی دسته بندی کرد. علاوه بر این تقسیم بندی می توان این پمپ ها را به تک فاز یا سه فاز بودن و یا از لحاظ پروانه مورد استفاده در آن ها به تک کاناله و چند کاناله تقسیم بندی کرد. جنس پوسته پمپ مناسب سیل لجن کش از استیل، چدن و برنز است و پروانه های به کار رفته در این پمپ از استیل، چدن و یا برنج هستند.

پمپ لجن کش مستغرق در آب کاملاً غوطه ور هستند. آبی که از اطراف الکتروموتور در این پمپ عبور می کند، عمل خنک کنندگی موتور را انجام می دهد. اما در پمپ لجن کش عمودی، الکتروموتور در خارج از سیال قرار دارد ولی خود پمپ در سیال غوطه ور است. اغلب از لجن کش به منظور تخلیه چاه فاضلاب مسکونی، آبیاری زمین های زراعتی و … کاربرد دارد.

از مهمترین مزایای پمپ آب لجن کش می توان به بهره گیری از فشار مستقیم جهت پمپاژ قوی تر و ساختار کوچک و کاربردی این پمپ ها اشاره کرده و از معایب پمپ لجن کش می توان به تعمیر مشکل و احتمال نشتی زیاد در این پمپ ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خرید گیربکس sew با بهترین قیمت

پمپ آب خودمکش پروانه باز

پمپ آب خودمکش پروانه باز از جمله پمپ وکیوم آبی مناسب برای سیل است. این پمپ وکیوم می توانند در خشکی نیز کار کنند. قابلیت انتقال زیاد آب، ظاهر کوچک و قابل حمل و عملکرد راحت و مطمئن این پمپ اشاره کرد. پمپ آب چاه خانگی از این نوع پمپ به شمار می روند. یکی از بهترین تجهیزات کشیدن آب از چاه، پمپ آب چاه خانگی است. 

اغلب این نوع پمپ ها از سه جز اصلی موتور الکتریکی، جت و پروانه تشکیل شده اند. پروانه های مورد استفاده در این پمپ وکیوم از پروانه های گریز از مرکز هستند. پروانه های این پمپ با سرعت زیادی می چرخند و سبب ایجاد انرژی جنبشی در آب می گردند. در اثر چرخش پروانه های پمپ در منطقه ورودی پمپ فضایی با فشار کم ایجاد می شود.

 این فشار از فشار اتمسفری داخل لوله مکش پمپ کمتر است و سبب می گردد تا آب به محل خروجی پمپ پرتاب شود. ویژگی پمپ آب خودمکش آن است که در حین پمپاژ آب، هوای سیال از سیال که آب است جدا شده و جداگانه از پمپ خارج می شود. نام خودمکش نیز به دلیل جداسازی سیال از هوای آن نامگذاری شده است. پمپ آب خودمکش در پمپاژ کردن آب از چاه، مخازن و استخرها کاربرد دارد، حتی جهت پمپ آب چاه های بسیار عمیق نیز از این پمپ استفاده می شود.

پمپ آب گل کش

پمپ گل کش پمپ وکیوم مستغرق است که جهت پمپ سیالات حاوی املاح و ذرات جامد نظیر فاضلاب صنعتی و آب هایی بسیار گل آلود مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ گل کش پمپی با محور عمودی است. الکتروموتور در پمپ لجن کش در خارج سیال و در ارتفاع مورد نظر قرار گرفته است، ولی خود پمپ در سیال شناور است. الکتروموتور و پمپ از طریق کوپلینگ به یکدیگر متصل هستند. پروانه مورد استفاده در پمپ وکیوم گل کش به صورت بسته یا نیمه باز است. اغلب از پمپ آب گل کش جهت پمپاژ مواد نفتی سنگین، تصفیه آب و فاضلاب، انتقال مایعات دارای ذرات جامد، انتقال سیالات خورنده دارای چسبندگی بالا و … استفاده می شود.

نکات لازم در زمان خرید پمپ آبی مناسب برای سیلاب

به منظور تسریع در تخلیه آب از منطقه سیلاب زده توسط پمپ آب، می بایست در خرید پمپ آب به موارد زیر توجه شود:

نصب سریع و راحت پمپ سیلاب

قابلیت شناوری در سطح آب

قابل حمل بودن و انتقال راحت

توانایی در انتقال گل و لای سیلاب

نوع پروانه  پمپ

قطع کن پمپ

جریان برق مورد نیاز

قطر لوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 6 =