مقالات

موتور گیربکس تیکنر چیست؟+انواع گیربکس تیکنر

موتور گیربکس تیکنر

موتور گیربکس تیکنر چیست؟

تصفیه آب ناشی از پساب صنعتی و فاضلاب ها، یکی از مشکلات عمده صنعتگران است. پساب صنعتی و یا فاضلاب در درون محفظه ای به نام تیکنر ریخته شده و با چرخش پروانه و پاروی بزرگی که توسط موتور گیربکس تیکنر با نیروی گشتاور زیاد و دور بسیار پایین می چرخد عملیات تصفیه پساب صنعتی استفاده می شود. گیربکس تیکنر انواع مختلفی دارد که گیربکس تیکنر خورشیدی بیشترین مورد مصرف در میان گیربکس های تیکنر را دارد. حجم مخزن حوضچه، سرعت گردش پارو یا پروانه، ظرفیت گشتاوری و دور موتور، سرعت گیربکس و … از مهمترین موارد انتخاب گیربکس تیکنر به شمار می رود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گیربکس تیکنر، انواع و نوع عملکرد آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گیربکس تیکنر چیست؟

تیکنر مخزنی است که پساب صنعتی و فاضلاب در آن ریخته شده و طی انجام فرایندی تا حدی تصفیه آب انجام می گیرد. به این نوع از تصفیه آب ناسالم تصفیه هوازی می گویند. تیکنر حوضچه ای است که آب فاضلاب و پسماند صنعتی در آن ریخته شده و با استفاده از پروانه و یا پارویی موجود در تیکنر عملیات تصفیه انجام می پذیرد. حدود 95 درصد از آب فاضلاب و پسماند صنعتی توسط این فرایند مجدداً به چرخه تولید بازگردانده می شوند. گیربکس تیکنر در این میان سبب انتقال قدرت الکتروموتور جهت چرخش پارو و یا پروانه شده و در انجام عملکرد تصفیه آب نقش بسزایی دارد. با چرخش پارو یا پروانه توسط گیربکس تیکنر آب زلال از بالا و آب کدر و تصفیه نشده از پایین مخزن تیکنر خارج می گردد.
گیربکس تیکنر به منظور به چرخش درآوردن پارو یا پروانه تیکنر به دور پایین و نیروی گشتاور زیاد نیاز دارد. سرعت پروانه یا پارو داخل محفظه تیکنر نیم دور در دقیقه است.

انواع گیربکس تیکنر

می توان انواع گیربکس تیکنر را مطابق زیر دسته بندی کرد:

  • گیربکس تیکنر خورشیدی
  • گیربکس شافت مستقیم
  • تیکنر حلزونی
  • گیربکس تیکنر هلیکال
    از میان موتور گیربکس های بالا نوع خورشیدی در مقایسه با سایر انواع دیگر کاربرد بسیار زیادی دارد. سرعت مورد نیاز جهت چرخش پروانه یا پاروی داخل تیکنر بسیار پایین است. بنابراین توصیه می گردد از گیربکس خورشیدی با 4 طبقه یا استیج استفاده شود. نیروی گشتاور با دور همواره نسبت عکس دارند. گشتاور مورد نیاز موتور گیربکس تیکنر با در نظر گرفتن حجم و ظرفیت تیکنر نیز متفاوت خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه فضای در اختیار جهت نصب گیربکس بر تیکنرها بسیار محدود است، اغلب از گیربکس تیکنر خورشیدی استفاده می شود که کوچک است و حجم کمی دارد و در عین حال بارها و گشتاورهای زیادی را تحمل کرده و انتقال می دهد.

بیشتر بخوانید: گیربکس sew را بشناسید

عوامل موثر در انتخاب گیربکس تیکنر

ماهیت استفاده از گیربکس تیکنر در تصفیه فاضلاب و پسماند در داخل مخزن تیکنر تصفیه آب است. لذا جهت عملکرد هرچه بهتر می بایست متناسب با فاکتورهایی گیربکس تیکنر مورد انتخاب قرار گیرد. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • حجم مخزن تیکنر یا ظرفیت حوضچه: متقاضیان این گیربکس می بایست مشخص نمایند که میانگین ورودی و خروجی مورد انتظار آن ها از حوضچه چقدر است. محاسبه این میزان حائز اهمیت است، زیرا اگر خروجی کمتر از میزان مورد انتظار تعیین شود احتمال سرریز شدن وجود دارد و اگر این میزان بیشتر مشخص شود، احتمال آسیب به اجزا داخلی حوضچه وجود خواهد داشت.
    سرعت گردش پروانه یا پارویی. گیربکس تیکنر می بایست با قدرت بالا و سرعت بسیار پایین پروانه یا پارو داخل تیکنر را به حرکت در آورد تا داخل حوضچه تیکنر متلاطم نشده و آب پسمان از حوضچه بیرون نریزد. سرعت بالای چرخش پارو همچنین سبب تداخل آب زلال و پسماند با یکدیگر شده و فرایند تصفیه آب را خدشه دار می کند.
  • ظرفیت گشتاوری گیربکس تیکنر: نسبت دور و گشتاور در موتور گیربکس تیکنر از موارد بسیار مهم است. این دو آیتم ارتباط مستقیم با میزان خروجی تجهیزات دارند. لازم است تا حداقل و حداکثر خروجی تجهیز مورد نظر مشخص گردد تا بتوان دستگاه مناسب را انتخاب کرد.
  • سرعت گیربکس تیکنر: سرعت گیربکس تیکنر می بایست کم باشد زیرا در اثر سرعت زیاد این گیربکس تلاطم در مایعات درون حوضچه بیشتر شده و سبب به هم ریخته شدن قیمت زلال و غلیظ حوضچه با یکدیگر می شود.
    علاوه بر موارد فوق پارامترهایی چون میزان خروجی آب زلال و آب پسماند در مخزن، راندمان گیربکس، ظرفیت حرارتی گیربکس تیکنر، ضریب عملکردی و … از دیگر پارامترهای مهمی است که در زمان خرید گیربکس تیکنر می بایست مورد توجه قرار گیرند. توصیه می گردد تا در خرید این گیربکس حتماً از تجربه و دانش افراد متخصص در این زمینه استفاده شود تا گیربکس را بتوان با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه ممکن خریداری کرد و به تمامی اهداف و نیازمندی های خود از خرید این گیربکس رسید.

موارد مصرف گیربکس تیکنر

مهمترین مورد مصرف گیربکس تیکنر تصفیه آب و فاضلاب و پسماند صنعتی است. فرایند تصفیه دهی در این موارد به صورت هوازی است. اکسیژن رسانی و تجزیه بیولوژیکی آلاینده ها در تصفیه هرچه بهتر آب تاثیرگذار هستند. علاوه بر تصفیه در صنایع تولید کاشی و سرامیک و معادنی نظیر مس، آلومینیوم و … نیز کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *