خبر

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟+تفاوت میان بوستر پمپ و پمپ

بوستر پمپ آبرسانی

در ساختمان های بزرگ جهت تامین فشار مورد نیاز آب برای طبقات بالاتر می توان از بوستر پمپ آبرسانی استفاده کرد. بوستر پمپ دارای پروانه هایی است که فشار و جریان آب را جهت رسیدن به فشار مورد نیاز افزایش می دهد. بوستر پمپ به دو نوع دور ثابت و دور متغیر تقسیم می شود که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بوستر پمپ آبرسانی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

بوستر پمپ دستگاهی است که وظیفه تنظیم فشار و نگه داشتن فشار در مقدار مشخصی را بر عهده دارد. در مکان هایی که فشار آب متغیر است با استفاده از بوستر پمپ می توان میزان فشار آب را تنظیم کرد. اغلب در ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد آبی که به طبقات آخر میرسد، فشار لازم را نداشته و یا اصلاً به طبقات آخر آبی نمی رسد. به منظور رفع مشکل از بوستر پمپ استفاده می شود. این تجهیز دبی آبی که در لوله ها مانده را افزایش داده و با افزایش فشار آب، سبب می گردد تا آب به طبقات بالاتر با قدرت و فشار بیشتری انتقال یابد.

بیشتر بخوانید: استعلام قیمت و خرید گیربکس sew

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

می توان اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ را مطابق زیر دسته بندی کرد:
الکتروموتور: تعداد پمپ و الکتروموتورها با هم رابطه مستقیم دارند. هر چه تعداد پمپ بیشتر باشد تعداد الکتروموتورها نیز بیشتر خواهد بود. الکتروموتور حرکت پمپ ها در بوستر پمپ را فراهم می آورد.
کلکتور ورودی و خروجی: تقسیم آب بین پمپ های مختلف در بوستر پمپ با کلکتور است.
شیر قطع و وصل مدار: در زمانی که نیاز به فشار نیست این شیر پمپ را از مدار خارج کرده و در زمان لزوم پمپ ها را وارد مدار می کند.
شیر خودکار: شیر خودکار برای ممانعت از خارج شدن فشار بعد از خاموش شدن پمپ است.
شیر صافی: وظیفه شیر صافی جلوگیری از ورود ذرات به داخل آب و درون پمپ است.
تابلو برق: در بوستر پمپ دور متغیر تابلو برق تجهیزی به نام اینورتر دارد که سرعت چرخش موتور را کنترل می کند.

مزایای بوستر پمپ

از مزایای بوستر پمپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در زمان اوج مصرف، بوستر پمپ فشار آب را ثابت نگه می دارد.
  • بوستر پمپ به پمپ یدکی نیاز ندارد.
  • نصب و نگهداری بوستر پمپ هزینه کمی دارد و مقرون به صرفه و اقتصادی است.
  • مصرف برق در بوستر پمپ به دلیل وجود سیستم اینورتر کاهش می یابد.
  • بوستر پمپ در فضای بسیار کم نصب و راه اندازی می شود.
  • به جای استفاده از یک پمپ بزرگ که احتمال خرابی آن بیشتر است می توان از چند پمپ کوچک استفاده کرد.
  • صرفه جویی در مصرف آب

انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ

توضیحات

دور ثابت

وظیفه بوستر پمپ دور ثابت ثابت نگه داشتن فشار آب است. زمان مصرف آب پمپ اول شروع به کار می کند و در صورتی که نتواند فشار لازم را تامین کند،، پمپ دوم وارد مدار شده تا فشار را ثابت نگه دارد. با قطع جریان فشار آب پمپ ها یکی یکی از مدار خارج می شوند. فرایند روشن و خاموش شدن پمپ ها در بوستر پمپ دور ثابت به سرعت انجام می گیرد و فشار آب به سرعت به فشار مورد نظر خواهد رسید.
دور متغیردر این نوع بوستر پمپ ها، پمپ های بوستر پمپ به طور موازی کنار هم قرار گرفته و فشار آب را افزایش می دهد. در بوستر پمپ دور متغیر روشن و خاموش شدن پمپ ها فرایندی تدریجی بوده ولی فشار آبی که بوستر پمپ متغیر برای ما ایجاد می کند، ثابت است.

تفاوت میان بوستر پمپ و پمپ

می توان تفاوت میان بوستر پمپ آبرسانی با پمپ های معمولی مانند پمپ وکیوم آبی، پمپ وکیوم روغنی و … می توان اندازه پمپ، قیمت آن و قدرت پمپ در نظر گرفت. بوستر پمپ ها در مقایسه با دیگر پمپ های معمولی اندازه بزرگ تری دارند. قیمت بوستر پمپ از قیمت پمپ وکیوم آبی، روغنی و یا خشک بیشتر است. بوستر پمپ ها فشار بسیار بالاتری را در مقایسه با پمپ های معمولی تولید می کنند. موتور پمپ های معمولی در مقایسه با بوستر پمپ ها ضعیف تر است.

کاربرد بوستر پمپ آبرسانی

از بوستر پمپ آبرسانی می توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • سیستم آبرسانی در ساختمان هایی با طبقات زیاد
  • آبیاری فضای سبز
  • آبرسانی در مراکز بزرگ خدماتی چون بیمارستان، فرودگاه، كارخانه، هتل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *