مقالات

پمپ وکیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ-وکیوم-آبی

پمپ وکیوم یک تجهیز صنعتی است که وظیفه آن ایجاد فضای خلا است. در فرآیندهای صنعتی گاهی لازم است فشار محیط یه یک اتمسفر و کمتر از آن برسد. بنابراین باید فضا از هر نوع ذرات ماده تهی شود. پمپ خلا با مکش مولکول های هوا و دیگر ذرات سیال موجود، این فضا را فراهم می کند. این پمپ معمولا به تنهایی به کار نمیرود بلکه در کنار شیر، لوله، اتصالات و فشار سنج تحت عنوان سیستم خلا قرار می گیرد.

پمپ-وکیوم-دو-مرحله-ای

انواع پمپ

پمپ وکیوم بسته به نوع طبقه بندی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

ساختار: در این دسته بندی، سه نوعِ آبی، روغنی و خشک وجود دارند. پمپ آبی در صنایع بزرگ و پمپ روغنی در صنایع متوسط و پمپ خلا خشک در محیط های خورنده به کار می روند.

فشار: اولیه و ثانویه نام دو دسته پمپ خلا، بر اساس فشار هستند. گستره فشار کاری پمپ خلا در بازه یک تا ده به توان منفی یازده تور می باشد.

پمپ-وکیوم-آبیعملکرد:در دسته بندی عملکرد پمپ خلا، چند مدل وجود دارد. پمپ تک مرحله ای در فشار پایین به کار می رود و با قطع برق، عملکردش متوقف می شود. پمپ دو مرحله ای با قطع برق تا مدتی مکش را ادامه می دهد و در فشارهای بالاتر به کار می رود. از سوی دیگر نوعی از پمپ خلا ذرات موجود در محیط را در روی یک سطح جمع می کند و بعد از روی آن جذبشان می کند و به آن پمپ وکیوم جاذب یا دریافت کننده می گویند. در مقابل پمپ انتقال وجود دارد که ابتدا انرژی جنبشی ذرات را با چرخش پره بالا می برد و سپس آن ها را از درون محیط به بیرون هل می دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اینورتر با قیمت ویژه

کاربرد پمپ وکیوم

جاروبرقی یک وسیله آشنا از کاربرد پمپ وکیوم است. علاوه بر این در کارخانجات تولیدی، صنایع غذایی، داروسازی و آزمایشگاه، ریخته گری و دستگاه های ساکشن این پمپ را می توان یافت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *