مقالات

نکات مربوط به خرید ویبره بتن

نکات مربوط به خرید ویبره بتن

در این مقاله به بررسی نکات خرید ویبره بتن می پردازیم.

ویبره بتن چیست؟

واژه ی ویبره به معنای لرزش و تکان دادن می باشد.به این دستگاه ویبراتور دستگاه نیز گفته می شود.از این ابزار برای از بین بردن هوا و حباب ها در زمان انجام بتن ریزی استفاده می شود.بتن در واقع یکی از پر کاربردی ترین مصالح در ساختمان سازی می باشد.بتن انواعی دارد که در مقاله های دیگر به شرح آن می پردازیم.در زمان بتن ریزی که در مواقعی توسط دستگاه یا توسط نیروی انسانی انجام می گیرد،لایه های زیرینی بتن هوا نفوذ می کند.

نفوذ هوا در لایه های زیرین بتن باعث می شود که بتن بطور یک دست در نیاید.از دستگاه ویبراتور برای از بین بردن هوا در لایه های زیرین و هم چنین یک دست در آوردن بتن پس از خشک شدن بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از اصلی ترین عمل در حین بتن ریزی، استفاده از موتور ویبره بتن می باشد چرا که این ابزار با استفاده از لرزش ها و تنش هایی که ایجاد می کند باعث می شود حباب هایی که به لایه های زیرین نفوذ کرده ان متراکم شده و به سمت بالا به حرکت در بیایند.برای از بین بردن این حباب ها بنا به نحوه عمل سازنده از ویبره شلنگی استفاده می کنند.

یکی از پر استفاده ترین موتورویبراتور که در ساختمان سازی مورد استفاده می گیرد موتورویبراتور شلنگی می باشد.نحوه کار این ویبراتور به این گونه می باشد که سوزن که به دستگاه متصل می باشد در بتن فرو برده می شودکه لرزش های پی در پی را ایجاد می نماید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم و قیمت پمپ وکیوم 

دسته بندی موتور ویبراتور بتونی:

موتور های ویبره بتون از لحاظی مورد دسته بندی قرار می گیرند.

  • از لحاظ نوع سوخت:ویبرتور ها از لحاظ انرژی مصرفی در دسته های ویبره بنزینی و برقی و بادی قرار می گیرند.
  • از لحاظ ساختار شاسی:ویبراتور ها دارای بدنه ای ثابت متحرک با قابلیت چرخش در همه ی جهات ساخته شده اند.

انتخاب نوع مناسب خرید ویبراتور ها بنا به استفاده مشتری می باشد.

نکات مربوط به خرید ویبراتور

  • قدرت این ابزار
  • نوع سوخت
  • اندازه پوکر یا سوزن
  • دور موتور ویبره

قدرت:

قدرت این ابزار ها به صورت اسب بخار نمایش داده می شود.هر چه قدرت دستگاه بالاتر باشد می تواند حجم بالاتری از بتن را ارتعاش دهد.

هرچه توان این دستگاه بالاتر باشد باعث می شود به این ابزار فشار کم تری وارد شود.

نوع سوخت:

فناوری سوختی استفاده شده در این ابزار ها از نوع بنزینی،بادی و برقی می باشد.توان سوختی این ابزار ها باهم تفوت هایی ندارند و تنها تفاوت آن ها در دسترسی به برق یا باد می باشد.به عنوان نمونه گاهی نیز شما پروژه ای در بیرون شهر می سازید، و در آن جا برقی در دسترس تان نمی باشد برای همین منظور از دستگاه ویبراتور بتن  نوع بنزینی استفاده می کنید.

اندازه پوکر یا سوزن:

اندازه ی قطر شلنگ برای ما از طول آن اهمیت بیشتری می باشد.پوکری که قطر بالاتری دارد برای بتن هایی با حجم بالا استفاده می گردد.

اما پوکری که ضخامت کم تری دارد در مکان هایی که آرماتور بندی پیچیده تری دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

دور موتور ویبره:

انتخاب نوع موتور ویبره بتن با دور موتور های گوناگون بنا به تجربه های کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.ابزاری که دور موتور بالاتری دارد معمولا نسبت به ابزاری که دور موتور کم تری دارد زمان کمتری را صرف می کند.

نحوه ی انجام ویبره زدن در حین بتون ریزی:

در حین بتن ریزی شما می بایست دستگاه را داخل بتون فرو ببرید.سعی کنید این کار را به آهستگی انجام دهید.آهسته انجام دادن این عمل باعث می شود که تمام حباب ها به سمت بالا بیایند.دستگاه ویبره بتن فوایدی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سعی کنید پوکر را آهسته خارج و وارد نمایید.این کار باعث می شود که حجم بیشتری از حباب ها خارج شود.سعی کنید سرعت خروج حباب از سرعت خارج کردن پوکر تان بیشتر باشد.پوکر را به حالت عمودی وارد و در حالت عمودی خارج نمایید.زمان انجام این عمل می بایست بنا به مسائل محیطی مانند دمای محیط و نوع بتن و با توجه به تجربه کاربری انجام می گیرد.پس از انجام عمل ویبره زدن می بایست دستگاه را به طور کامل تمیز نمایید این کار باعث می گردد که دستگاه برای انجام پروژه ی بعدی آماده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *