مقالات

شناخت عملکرد و ساختار الکتروموتور سه فاز

نمای-داخل-یک-الکتروموتور-سه-فاز

الکتروموتور سه فاز نوعی از موتورهای الکتریکی است که برای عملکرد، به جای فاز و نول معمولی، از برق سه فاز استفاده میکند. در این موتور، ایجاد نیروی مکانیکی و چرخش روتور بر اساس اختلاف فازهای تغذیه انجام می شود. الکتروموتور سه فاز از دو بخش اصلی استاتور و روتور تشکیل می شود. در روتور تعدادی هادی جریان الکتریکی قراردارند که از طریق القای الکترومغناطیس استاتور، جریان در ایشان جاری می شود. در ادامه یک میدان مغناطیسی متعادل کننده در روتور ایجاد می شود که موجب چرخش آن می شود.

فروش الکتروموتور AC توسط شرکت هامریار صنعت به صورت اینترنتی صورت می گیرد، قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از قیمت محصولات مطلع شوید.

نمای-داخل-یک-الکتروموتور-سه-فاز

ساختار و کاربرد

 الکتروموتور سه فاز، بر خلاف نوع تکفاز، گشتاوری ثابت و مستقل از زمان دارد که باعث می شود موتور به نرمی و بدون ضربات ناشی از تغییر گشتاور کار کند. این مسئله موجب افزایش راندمان و کاهش استهلاک قطعات موتور است. همچنین بهره گیری از تغذیه سه فاز، موجب ایجاد قدرت بیشتر نسبت به تکفاز و کاربردهای وسیع در پروژه های صنعتی می شود. از این الکتروموتور در کنترل پارامترهای سرعت، موقعیت، گشتاور در پروژه های گوناگون صنعتی استفاده می شود. گفتنی است موتور سه فاز دارای طیف کاربرد وسیعی از خودروسازی و صنایع غذایی تا معادن و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز می باشد.

سرعت در موتور سه فاز وابسته به فرکانس است و امروزه با پیشرفت علم الکترونیک قدرت، با تغییر فرکانس منبع تغذیه، در دستگاهی به نام اینورتر، کنترل سرعت راحت تر شده است. در گذشته کنترل سرعت از طریق خاموش و روشن کردن دسته سیم پیچ ها یا قطب های موتور، و تغییر در میدان مغناطیسی دوار، انجام می شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و قیمت روز پمپ وکیوم آبی

انواع الکتروموتور سه فاز و شیوه انتخاب نوع مناسب

الکتروموتورهای سه فاز در هر دو دسته موتورهای سنکرون و آسنکرون(القایی) وجود دارند که در هر کدام از این دسته ها با توجه به قدرت و نوع کاربری، در زیر مجموعه های دیگر طبقه بندی می شوند.

پلاک-الکتروموتور-سه-فاز

برای انتخاب الکتروموتور سه فاز مناسب توجه به پلاک موتور و بررسی پارامترهای آن بر اساس نیاز پروژه، ضروری می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *