مقالات

بررسی انواع پمپ وکیوم

انواع پمپ وکیوم با توجه به روش های مختلف در ایجاد خلاء در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

پمپ جابجایی مثبت: با افزایش حجم هوا در محفظه، مقداری خلا در محیط ایجاد می شود. در ادامه با بسته شدن محفظه، هوای درون، توسط مکانیزم داخلی موتور به فشار زیر اتمسفر می رسد. به دلیل اختلاف فشار، سیال از محیط به محفظه پمپ حرکت می کند و بدین ترتیب دوباره مقداری هوا از محیط به داخل کشیده می شود. این روال، اساس کار انواع پمپ وکیوم جابجایی مثبت است. برای مشاهده محصولات پمپ وکیوم وارد لینک شوید.

پمپ خلاء های بوستر، پروانه ای، دیافراگمی، روتاری، پیستونی، ونکل، توپلر، حلقه مایع، لوب واسکرول از انواع پمپ خلاء هستند که در دسته جابجایی مثبت قرار دارند.

پمپ-وکیوم-دیافراگمی-یکی-از-انواع-پمپ-وکیوم-جابجایی-مثبت

شکل 1: پمپ وکیوم دیافراگمی یکی از انواع پمپ وکیوم جابجایی مثبت

پمپ انتقال حرکت: طبق قانون دینامیک سیالات، ماده در فشارهای مختلف، با سرعت متفاوتی جریان می یابد. در فشار اتمسفر، مولکول ها همدیگر را تحت فشاری به نام جریان ویسکوز قرار می دهند. وقتی فاصله مولکول ها از هم بیشتر می شود، مولکول ها با دیواره محفظه برهمکنش بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می کنند. این موضوع زیربنای کار در انواع پمپ وکیوم انتقال حرکت است. جایی که مولکول های سیال از قسمت مکنده به سمت بخش تهی سازی یا مصرف کشیده می شوند.

این نوع پمپ، در فشار کمتر از 100 پاسکال کار می کند بدین معنی که اغلب در کنار پمپ های جابجایی مثبت که فشار را تا حد مناسب کاهش داده اند، به کار گرفته می شود. از جمله انواع پمپ وکیوم انتقال حرکت میتوان پمپ دیفیوژن و پمپ توربو مولکولار را نام برد.

پمپ احیا کننده: این نوع پمپ از رفتار گردابی سیال بهره می گیرد و عملکرد آن بر پایه پمپ های گریز از مرکز و توربو است. بدین صورت که چند مجموعه دندانه وجود دارند که عمود بر شیارهای تو خالی در روتور هستند و مولکول های معلق هوا در آن جریان دارند. در این وضعیت آنها می توانند به فشار یک هزارم پاسکال برسند و یکسره به فشار جو تبدیل شوند.

پمپ انجماد یک نوع پمپ برودتی است که با اعمال دمای سرد در محیط، مولکول ها را منجمد می کند و سپس آنها را از محیط خارج می کند. از انواع پمپ خلا انجماد می توان پمپ کرایو، پمپ جذبی، پمپ شیمیایی و پمپ یونی پمپ تصعید تیتانیوم را نام برد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *