مقالات

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکتروموتور تک فاز چیست؟

الکتروموتور تک فاز چیست؟ در ساختار الکتروموتورها دونوع جریان وجود دارد. این جریان ها بصورت تک فاز و جریان سه فاز ساخته می شوند.

از الکتروموتور تک فاز بیشتر در مصارف خانگی استفاده می شود.و در صنعت هایی استفاده می گردد که برق تک فاز در آن ها وجود دارد.

کاربرد های الکتروموتور تک فاز کم تر از الکتروموتورهای سه فاز می باشد.

ساختمان اصلی این دو الکتروموتور ها بیشتر شبیه هم می باشند.در الکتروموتور تک فاز هر از گاهی از کلید گریز از مرکز استفاده می شود بدین گونه که در سه فاز این قضیه صدق نمی کند.

در تک فاز دو نوع خازن به کار برده شده است به گونه ایی که پس از این که دور نامی انجام گرفته شد یکی از خازن ها با استفاده از چتر پلاتین خارج می شود.

از این نوع خاصیت برای موتور خای با گشتاورد بالا استفاده شده است.به عنوان نمونه استفاده از این نوع جریان ها در بالابر های ساختمان.

عملکرد آن به این گونه می باشد که این نوع بالابر ها باید برای شروع گشتاورد بالایی را ایجاد کنند و باعث قدرت بخشیدن به استارت اولیه شوند.

موتورهای تک فاز به خاطر داشتن چنین آپشنی از موتورهای سه فاز گران تر و حجیم تر می باشند.

فروش الکتروموتور AC توسط شرکت هامر صنعت به صورت اینترنتی صورت می گیرد، قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از قیمت محصولات مطلع شوید.

اما در ادامه به بررسی الکتروموتور تک فاز چیست؟ می پردازیم.

اغلب دینام در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می گردد.نوع عملکرد اکثر این دینام ها به صورت جریان متناوب یاAC می باشد.

این نوع جریان AC به این خاطر حائز امنیت می باشد که که تقریبا برای تمام کارها استفاده می گردد.

ابزاری که این اکتروموتور ها را به جریان در می آورد را آغاز گر نامیده می شود.

این پیچه دارای سوییچ گریز از مرکز و همچنین نوع سری می باشد.

هنگامی که ولتاژی در جریانی برقرار می شود به دلیل وجود مقاومت در پیچه ولتاژ اصلی را کاهش داده و در اخر ولتاژ به جریان تبدیل خواهد شد.

و به دلیل وجود داشتن جریانی  در پیچه استارت  با توجه به مقاومت استارت به ولتاژ تغذیه تبدیل می شود و به افزایش آن کمک بسیاری خواهد کرد.

برخی کاربردهای موتورهای تک فاز

استفاده از دینام دستگاه تراش ،استفاده از الکتروموتور هواکش صنعتی ، دینام دمنده‌ها ، موتور ماشین لباسشویی ، ماشین ظرف‌شویی ، خشک‌کن و  اکثر الکتروموتور آزمایشگاه‌ها عموماً تک فازهستند.

و علاوه بر این از این سری به همراه گیربکس صنعتی در  بالابرهای سبک ، نوار نقاله و قسمت هایی  که دینام با دور کم‌نیاز است استفاده می‌شود. به نمونه  یکی از پر استفاده ترین الکتروموتور تکفاز، استفاده از  بالابر مغازه است.

یکی از پر مصرف ترین الکتروموتور تکفاز 3 اسب پوسته آلومینیوم دو خازن می باشد.یکی از مشهور ترین موتور تک فاز برای بالابرهای ساختمانی  با گیربکس حلزونی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع طراحی این موتور ها متفاوت بوده به همین خاطر مورد استفاده قرار دادن این الکتروموتور فن ها، دمنده‌ها نیاز به تایم کمتر برای استارت و کار کردن های موقت مانند باز کردن درب ها قرار می گیرد.

تا به این قسمت به بررسی تخصصی الکتروموتور تک فاز چیست؟ پرداختیم و در ادامه برخی سوالات دیگر نیز  در این رابطه پاسخ می دهیم.

برای خرید الکتروموتور تک فاز بهتر است از نوع پوسته آلومینیوم خرایداری شود یا بدنه چدنی؟

در پاسخ:

در اغلب پوسته ی چدنی مقاومت بسیاری در برابر خورنده بودن ، توانایی بالایی در مقابله با فشار ها و هم چنین استحکام بالاتری دارد.

اما برای استفاده از مناطق گرم سیر از نوع بدنه  آلومینیومی پیشنهاد می شود.و از نوع بدنه ی چدنی برای مناطق سردسیر پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و قیمت روز پمپ وکیوم خشک

بعضی از مشتری ها به این دلیل شکایت دارند که الکتروموتور پس از روشن شدن به سرعت زیاد داغ می شود علت آن چه می تواند باشد؟

پاسخ علت اصلی داغ شدن این موتور ها دینام بار بیش از حدی را بر روی موتورها قرار می دهد.با توجه به این که هبر نوع موتور برای توانی خاص طراحی گردیده است اگر بار بیش از حدی بر روی آن ها قرار گیرد به سرعت داغ می شود و در برخی مواقع احتمال سوختن بالا می رود.

به خاطر این باید وارد شده بر روی این موتور ها را کاهش دهیم و از این نوع دینام ها به صورت دائم و همیشه استفاده نکنیم.

برای اینکه مقدار بار وارد شده را بسنجید می توانید با استفاده از آمپر سنج مقدار بار وارده بر روی موتور را به صورت متوالی در ساعت های مختلف اندازه گیری کنید.

در مقاله بالا به بررسی الکتروموتور تک فاز چیست؟ پرداختیم امیدواریم به شما کمک بزرگی در این رابطه انجام داده باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *